SEO website belangrijk?

 In Danteck IT diensten blog

SEO belangrijk voor mijn website?

Wat is SEO?

U heeft het vast wel eens ergens gezien de term SEO. Steeds meer bedrijven hechten waarde aan deze term. SEO staat voor Search Engine Optimalisation letterlijk vertaald “zoekmachine optimalisatie”. SEO wordt als term gebruikt om hoger in de zoekresultaten te komen. Iemand die bezig is zijn SEO te verbeteren is in feite bezig met het verbeteren van zijn website zodat hij of zij eerder gevonden gaat worden in Google of een andere zoekmachine.

Verschil SEO en SEA

Naast de term SEO heb je waarschijnlijk ook wel eens over de term SEA iets gehoord. Met de term SEA wordt bedoeld Search Engine Advertising oftewel adverteren (betalen) om als eerste in de zoekresultaten te komen. Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat er voor SEA betaald wordt aan de zoekmachine. Nadat het budget op is voor de SEA campagne zal de website ook niet meer als eerste vertoont worden in de zoekresultaten. Iemand die zijn website optimaliseert (SEO) heeft dus een grotere kans om “gratis” organisch omhoog te komen in Google.

SEO hoger komen in de zoekresultaten

Achter de zoekmachine Google draait een algoritme die er voor zorgt dat zoekresultaten relevant blijven. Hoewel er veel bedrijven spreken voor het verbeteren van de SEO score weet eigenlijk niemand hoe het brein van Google de zoekindexatie opbouwt. Wel is er bewezen dat als je website aan bepaalde eisen voldoet, de kans groter is dat jouw website eerder naar voren komt in de zoekresultaten. In dit artikel een paar tips zodat jouw website ook hoger kan komen in de zoekresultaten. Nogmaals SEO is gratis en wordt op jouw website gedaan, je maakt jouw website zoekvriendelijk en Google zal dit belonen door jouw website eerder in de zoekresultaten omhoog te laten komen.

Ik neem altijd als voorbeeld een puntenkaart, Google checkt jouw website op bepaalde factoren en geeft je punten als je daaraan voldoet. Hoe hoger die puntenkaart is, hoe eerder de kans is dat jouw website omhoog komt in de zoekresultaten.

Onderstaand drie punten voor het verbeteren van jouw SEO score voor je website. Uiteraard zijn er meer punten te verdienen, ik zal in een later artikel meer factoren schrijven.

1. Snelheid website

Zoals Google schrijft: “The web should be fast”. Iemand die 10 seconden moet wachten totdat de website geladen is haakt af en zal al snel denken dat er een storing is of dat de website niet werkt. Er zijn allerlei factoren die de snelheid van de website kunnen beïnvloeden. Op de website van Google kun je kijken wat jouw website beter kan doen zodat deze sneller geladen is. (klik hier)

page-speed (1)

Een aantal tips voor de snelheid:

  • Indien je gebruik maakt van WordPress of Joomla gebruik een cache plugin zoals W3cache
  • Gebruik niet te grootte afbeeldingen op je website, grote afbeeldingen laden duurt vaak lang vooral voor mobiele gebruikers
  • Haal de afbeeldingen die jij plaatst op je website eerst door een compressor zoals Tinypng. Door het gebruik van een compressor reduceer je de bestandsgrootte van de afbeelding tot soms maar liefs 50% zonder echt kwaliteit te verliezen.
  • Gebruik geen scripts (.js bestanden) van andere websites, zorg ervoor dat deze .js scripts op jouw webhosting staan en niet geladen worden van een andere site
  • Gebruik een Content Delivery Network (CDN) zoals CloudFlare.

2. Zoekvriendelijke URLS

Google hecht waarde aan zoekvriendelijke URLS. Een URL is het adres wat boven in de balk staat van je web-browser, die aangeeft op welk domein/pagina je staat. Een zoekvriendelijke URL heeft volgens Google zoekwoorden waarover de pagina gaat in de URL verwerkt. De URL van de pagina wordt ook opgenomen en verwerkt door Google in de zoekindexatie.

Stel dat je een website hebt over konijnen voeding met een pagina over de ingrediënten van de voeding. Ingrediënten en konijnenvoeding zijn dan je zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Onderstaand de URL’s die goed en fout zijn.

Niet geoptimaliseerd:

www.konijnenvoeding.nl/?page=132
www.konijnenvoeding.nl/index.php?id=2930
www.konijnenvoeding.nl/index.php

Wel geoptimaliseerd:

www.konijnenvoeding.nl/voeding-ingrediënten
www.konijnenvoeding.nl/ingrediënten-voeding.html

Het optimaliseren van de URL is belangrijk, de kans om met een geoptimaliseerde URL bovenaan te komen is veel groter dan zonder een geoptimaliseerde URL. Bouw je jouw website zelf en maak je gebruik van WordPress? Kijk dan eens naar de plug-in Ultimate SEO, met de plug-in kun je gemakkelijk en snel voor elke pagina of bericht in WordPress een eigen zoekvriendelijke URL opgeven. Gebruik je geen WordPress? Vraag dan eens aan jouw website bouwer of hij zoekvriendelijke URL’s kan inbouwen/ aanzetten.

3. Titels en sub-titels

Het is belangrijk om titels en sub-titels aan te maken voor jouw website/pagina. Een titel vertelt Google waarover jouw pagina gaat. De meeste prioriteit gaat uit naar het eerste woord in de titel, zorg daarom dat jouw belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel staat. Daarnaast zijn er verschillende titels mogelijk in HTML taal worden ze verschillend gedineerd. Zo bestaat er een H1, H2, H3, H4 etc. net zoals er het meeste prioriteit wordt gehecht aan het eerste woord van de titel is de H1 de belangrijkste titel op de pagina. Aan de H2 titel wordt nog wel waarde gehecht maar minder waarde dan de tekst die in de H1 titel staat.

Dit zijn drie snelle tips om jouw SEO score te verbeteren, uiteraard zijn er nog veel meer manieren om jouw website te optimaliseren en hoger te krijgen in Google. Op Seo Sitecheckup kun je zien waarop je jouw website nog meer kan verbeteren.

Recent Posts